Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


passport:a_valodi_mad_max

A valódi Mad Max

A valódi Mad Max

Egy újszülöttnek minden vicc új. Ezt az állítást kiterjesztve, miszerint egy újszülöttnek minden történet új, még mindig nehéz magamra venni, mert az ominózus pillanata óta az életemnek már jópár éve lepergett, de.. Igen, ezt a sztorit sem ismertem eddig, pedig Emile Leray története sem egy mai eposz.

1993-ban Emile Leray, az akkor 44 éves francia villanyszerelő, akinek a hobbija Afrika felfedezése volt, Citroën 2CV-jével – közismertebb nevén egy kacsával – lerobbant egy kősivatagban.

Éppen Marokkó felfedezésénél tartott, és onnan dél felé, talán Algéria vagy Mauritánia felé tartott, amikor Tantan-t elhagyva Telmzon-nál a határőrök valami zavaros okokra hivatkozva nem akarták továbbengedni.

A történet helyszine - valahol itt

Nem lehetett egy szívbajos srác – a történet folytatásából is ez derül ki – a gázra taposott, és lelécelt a poszttól, majd letért az útról. Útját dél felé vette, de elhagyta a szerencséje, és valahol a sivatagban elakadt és a kocsija is lerobbant. Mindössze tíz napra elegendő víz és élelem volt nála, tisztában volt vele, hogy ha gyalog indulna el, ez nem volna elegendő eljutni a legközelebbi településig. Külső segítségre se nagyon számíthatott a semmi közepén, magára maradt – a kocsijával.

A kacsa közismert arról, hogy szinte minden problémáját kezelni lehet egy villáskulccsal, ő is először a kocsi javításával próbálkozott. Amikor rájött, hogy vannak olyan problémák, amik nem eszközölhetők az ominózus villáskulccsal, például a törött keréktengely és szintén törött lengőkar. Ekkor őrült ötlete támadt, és rögtön hozzá is kezdett ennek a megvalósításához: Motorkerékpárt épít a kocsijából.

A valódi Mad Max

Az átépítést három naposra tervezte, de nem számolt a sivatagi körülményekkel, a rettenetes hőséggel és a nagyon hideg éjszakákkal, amik jelentősen visszavetették az ütemtervét; 12 nap alatt végzett az átépítéssel. Ez alatt az idő alatt a kocsi leszerelt szekrényében húzta meg magát, és az utolsó napokban jelentősen csökkentette élelem fejadagját és vízből is csak napi fél litert engedett meg magának, hogy kihúzza még pár napig a szűkös készleteiből.

Eszköztára az átépítéshez meglehetősen alulméretezett volt, fúrni és hegeszteni nem tudott, ezek helyett egy fémfűrésszel, csavarhúzókkal és pár csavarkulccsal oldotta meg az átalakítást. (Egy megjegyzés: Ugye Ön is tart egy fémfűrészt a kocsijában, ilyen esetekre felkészülve? Csak kérdezem.)

Meglepő módon, és dacára annak, hogy francia technikáról beszélünk (bocs, kihagyhatatlan volt) a szörnyszülött működőképesnek bizonyult.

A valódi Mad Max

Ennek a történetnek is – mint sok másiknak is – a végére próbált járni Adam Savage és Jamie Hyneman, a Mythbusters szédítő párosa, ahogy ezt a lenti film első része is bizonyítja:



Ők is arra az eredményre jutottak, hogy valóban, a madmax-be illő csodagép megépíthető. Csak nem kormányozható; persze ők egy kissé más megoldást választottak az átépítéshez és lehet, hogy ez vitte őket a zsákutcába. Jamie is idézte a francia élményeit, ahol egy ismerőse, egy büszke 2CV tulajdonos, is mutatta neki a csavarkulcsot, mellyel az autó jórészt szervizelhető volt.

Nem tudom, melyik mai kocsira lehetne ezt elmondani, amikor egy szaros fényszóróégő-cserére is szervizbe kell vinni a kocsit, mert az otthon vagy nem valósítható meg, vagy ha mégis, akkor meg a board-computer hülyül meg a végzetes fennforgástól. No, mindegy.

A valódi Mad Max

Ja, igen, a történet vége is hiányzik még, szóval Leray úrnak sikerült a csodagépével elvergődnie egy közeli településig, ahol örömmel várták jól megbírságolták, mert a gép, melynek hátán megülte a sivatagot nem hasonlított a rendszámhoz tartozó járműhöz, ami – ezt saját tapasztalatainkból is tudhatjuk – a civilizált világban bizony fővesztéssel (de legalábbis bírságokkal) járó vétség.

A teljesség kedvéért leírom, hogy sokan vannak, akik szerint ez a történet nem több, mint egy jól sikerült médiahekk. Szerintük az akció Leray úr részéről eltervezett volt, és felteszik a kérdést: „Ha Emile-nek volt ideje átépíteni a kocsiját, akkor miért nem inkább javította meg azt?”

szerző: Vámos Sándor

Továbbra is keresek megjelenési lehetőséget az írásaim számára. Ha esetleg van ötleted, ne késlekedj és osszd meg velem! Elérhetőségeim az Impresszumban találhatók.

A passport.blog jelenlegi egyetlen megjelenési lehetősége a Facebook. Ha értesülni szeretnél az új bejegyezésekről, kövesd a Bolyongó Facebook oldalt.

Eddigi bejegyzések a bolyongó.hu-n

Az összes bejegyzés ABC-be rendezett indexe itt található.

A bejegyzések időrendben:

Bejegyzések: 175..151
Bejegyzések: 150..126
Bejegyzések: 125..101
Bejegyzések: 100..076
Bejegyzések: 075..051
Bejegyzések: 050..026
Bejegyzések: 025..001

A passport.blog tag-jei itt találhatók felhő fomában. A tag-ek a bejegyzésben felbukkanó kifejezések és szavak. Ezekkel több bejegyzés is összeköthető.

Az oldal látogatottsági adatai:
Ma: 1 / Tegnap: 2 / Összesen: 1808

2022/04/05 20:27

Források

passport/a_valodi_mad_max.txt · Utolsó módosítás: 2021/04/13 21:46 (külső szerkesztés)