Tartalomjegyzék
Ottó utazásai
Szerintem majdnem mindenkiben felmerül néha az a kósza ötlet, hogy el kellene húzni a csíkot, valahová jó messzire, a civilizáción kívülre, vagy legalábbis annak a valamelyik, jó távoli peremvidékére.
Van úgy, hogy napjában – főleg munkába menet – többször is felmerül bennem, hogy el kellene menni mondjuk birkapásztornak, és a napi meetingeket leváltva csak nézni ahogy a birkák időnként elkoccolnak jobbra, aztán balra, aztán megint jobbra, vagy valami ilyesmi (meg ahogy az ilyesmit az íróasztalhoz ragasztott fejlesztőmérnök elképzeli).
Vagy csak beülni a kocsiba, oszt' hajrá, irány a Nagyvilág. De én is csak papírkutya vagyok, nagy levegőt véve csak felszállok minden reggel arra a rossz irányba menő buszra – nem úgy, mint a 77 éves Gunther Holtorf, aki 26 éve nejével, Christine-vel elugrottak egy afrikai szafarira, és – elmondása szerint –, ha már olyan messzire elvetődtek otthonuktól, Felső-Bajorországtól, meg akarták azt is nézni, hogy mi van a látóhatár szélén, a hegy mögött. Meg az ott felbukkanó, következő hegy mögött, és így tovább.
Öt éven keresztül becsavarogták Afrikát, majd egy hirtelen ötlettől vezérelve átnyergeltek Dél-Amerikára. Ezt követte aztán Észak-Amerika, Ázsia, Ausztrália és végül Európa.
Az anyagiak miatt nem kellett aggódniuk, Herr Holtorf a Hapag-Lloydnál volt korábban igazgató, és igazi modern-nomádok módjára elutasították a kényelmes utazás minden módozatát, a hotelekben alvást, az éttermekben étkezést és a GPS-es navigációt is (GPS azért volt náluk, helymeghatározás céljára).
Christine 2010-ben rákban elhunyt, de Herr Holtorf folytatta a világra szóló utazását, a Mercedes G-Klasséval, Ottóval. Ottó, elmondása szerint sosem hagyta őket cserben, a legproblémásabb alkatrészének az elülső tengely bizonyult, azt összesen nyolcszor kellett cserélni a 900.000 kilométeres világnézés alatt. Igen, kilencszáz ezer kilométer – ez azért nem semmi.
Ez alatt meglátogattak 215 országot, a világjárásukról készült 30 órányi videót és 8000 fotót a Stern magazin segítségével dolgozták fel, és ennek az anyagnak egy jelentős része az Ottos Reise oldalon megtekinthető.
A világrekorder kocsi egy három literes, 88 lóerős, 5 hengeres Mercedes 300 GD, amit a graz-i Magna-Steyr-nél szereltek össze még 1988-ban, ahol lassan 35 éve építették a típust, a G osztályt gyakorlatilag csak kisebb változtatásokkal.
A kocsi szerkezetén az utazás során nem változtattak, mindössze a hátsó üléssortól szabadultak meg, hogy ott a csomagtartóba épített ágy és a magukkal cipelt élelem, ruha, szerszámok, pótalkatrészek, a konyha és tartalék üzemanyagtartályok elférjenek. A klímaberendezést még Afrikában szerelte ki Holtorf úr, és ajándékozta el egy kenyai autószerelőnek; „az ablakok úgyis mindig le voltak eresztve”, és – „ami nincs, az nem romolhat el” – írta később. A központi zárat is inkább – biztonsági okokból – kiiktatták. A merevített motorháztetőt a Magna-Steyr a kanadai hadseregnek szállította eredetileg, de Ottóra is egy ilyet bütyköltek fel, csúszásgátló foltokkal, hogy a tetőre szerelt csomagtartó egyszerűbben megközelíthető legyen.
Ottó számára a nagy kaland 2014. október 11-én fejeződik be, amikor Gunther Holtorf átadja a Daimler főnök Dieter Zetsche-nek a kocsi kulcsait. Na nem az eredeti kulcsokat, azok ugyanis rég elhasználódtak már, az indítókulcsokat Herr Holtorf a szaúd-arábiai Djidda-ban, az ajtó új kulcsait pedig Észak-Koreában csináltatta a kocsihoz.
Otto a stuttgarti Mercedes-Múzeumban kerül majd kiállításra – nem hiszem, hogy egy Merci tartósságának, elnyűhetetlenségének kell ennél komolyabb bizonyíték, Holtorf úr pedig hazatér Gstadt am Chiemsee-be, a mindig jéghideg bajor tó partjára.
Kedves olvasóm! Ha már idáig eljutottál az olvasásban, talán joggal feltételezhetem, hogy nem volt teljesen érdektelen számodra ez a bejegyzés. Jaj, le ne ixelj még; nem pénzt akarok tarhálni.
Pusztán annyit kérek, hogy ha van olyan ismerősöd, akivel jót tudnál vitatkozni az itt leírtakról, vagy csak simán megosztanád vele, hogy mondjuk hadd üsse meg a guta, kérlek, ne késlekedj!
Persze, én szívesen írok az íróasztal-fióknak, és mazochizmusom odáig terjed, hogy fenntartsak egy alig látogatott oldalt, mert nincs jobb dolog, amire el tudnám fecsérelni az erre fordított időmet, de azért szívesen látnám, ha néha néhányan idekattintanának két tiktok shortvideo között. Köszönöm!
Továbbra is keresek megjelenési lehetőséget az írásaim számára. Ha esetleg van ötleted, ne késlekedj és osszd meg velem! Elérhetőségeim az Impresszumban találhatók.
A passport.blog jelenlegi egyetlen megjelenési lehetősége a Facebook. Ha értesülni szeretnél az új bejegyezésekről, kövesd a Bolyongó Facebook oldalt. Sajnos a Facebook valamilyen, előttem nem ismert okból nem engedi a blognak a „passport” nevet adni.
Eddigi bejegyzések a bolyongó.hu-n
Az összes bejegyzés ABC-be rendezett indexe itt található. A blog helyekhez köthető bejegyzései a google.maps térképen is megtalálhatók: A világ valódi csodái.
Források
Stern: 26 Jahre, 900.000 km: Ein Auto fährt durch alle Länder (német)
Bild: Nach 26 Jahren Weltreise sind sie am Ziel (német)
Ottos Reise (német)
Bejegyzésmegtekintések száma: 177