Meggypiros Tesla a Mars felé
Kölyökkoromban volt egy szó, aminek a jelentését igazán senki nem tudta, de használtuk mindenre, amire ma a „cool” kifejezést szokás ragasztani: „csákjéger”. Minden, ami rettentően gyors volt, mint mondjuk az autós kártyában a mindent-vivő lola-t, vagy a legújabb Mercik, amiket csak messziről nézhettünk a Trabantok és Zsigulik rengetegében, mind-mind csákjéger volt.
A szó eredetét persze nem tudtuk, főleg mélyen a vasfüggöny mögött nem, de azért minden fiú, ha nem autóversenyző, hát legalább űrhajós szeretett volna lenni.
Persze honnan is tudhattunk volna Chuck Yeager-ről, alias Charles Elwood Yeager-ről, az amerikai pilótáról, aki először repült hangsebesség felett és később a NASA kiképzői programjában töltött be fontos szerepet, többek között az Apolló missziók előkészítésében.
Aztán felnőttünk, levettük a tekintetünket az égről, a földet bámuljuk, vagy a szaros mobiltelefonjainkat, és a kölykeinknek sem mutogatunk az égre, pedig jó eséllyel már tudjuk, hogy ki is volt csákjéger.
Itt kering a fejünk fölött az ISS és a Hubble is, de ezért ez nem ugyanaz, mint az a pezsgés, amikor még űrverseny folyt a Hold aztán a Mars meghódításáért. Aztán a nagy versenyben térdre rogyott a Szovjetunió, melynek persze örültünk, de az USA is megtorpant abban a pillanatban, mint a futó, aki betonfalnak rohant. A NASA költségvetése eltűnt, az űrrepülővel együtt, egy jó ideig az is dilemmát okozott, hogy hogyan oldják meg az ISS ellátását űrjárművek nélkül.
Aztán – számomra legalábbis – előbukkant a semmiből egy milliárdos, akinek a pénze mellett ötletei is voltak a világmegváltásról. Mert dönthetett volna úgy, mint a többi rettenetesen meggazdagodott ember, hogy kivonja magát a társadalmi felelősség-vállalás alól, visszavonul valami kastélyba, vagy sivatagi luxuspalotába vagy éppen ellenkezőleg, Londonban túráztatja fel és alá a sportautóját villogtatva és szarik a világra.
Szóval Elon Musk villanyautót épít, meg vákuumvasutat, meg alapít egy űrhajózási céget, ami szinte viharos sebességgel betölti a NASA által hátrahagyott űrt.
Nyilván vannak tévedései is, de ha valaki nem hibázik, akkor biztosan tudható, hogy nem is csinál semmit, és ez Musk-ról nem mondható. A kilenc Merlin-hajtóműves Falcon 9-ek már bizonyítottak, a kezdeti nehézségek után a booster-ek biztonságosan vissza is tudnak már térni a landolási platformokra, hogy újrahasznosításukkal még elérhetőbbé tegyék az űrrepülést ismét.
A fejlesztés ezen a ponton nem állt meg, ez a rakéta az ISS ellátásához és műhold-eregetéshez elegendő, de egy Mars (vagy Hold) expedícióhoz ennél több kell. Nosza, össze-erősítettek három Falcon 9-et, és így kaptak egy 27 Merlines monstrumot, a Falcon Heavy-t.
A kilövés előtt még Musk is azt nyilatkozta, hogy annak az esélye, hogy a visszaszámlálást követően még az indítóplatformon fölrobbanjon az egész szerkezet, 50% az esélye. De nem így történt, szerencsére. Én a kiszolgált Ford Transitomat a szerelőmnek adtam oda, Musk azért ennyire nem kispályás, ő a saját használt kocsiját kilőtte az űrbe.
És nem, nem Föld körüli pályára, ahol, mint az orosz Kozmosz-ok esetén, várhatjuk, hogy mikor hullanak majd a fejünkre, nem. A Tesla, a megypiros Tesla Nap-körüli útra kélt, száguldása közben keresztezni fogja a Mars pályáját és valahol a Marson túli aszteroida-övezetben fog várhatóan elenyészni.
Eközben a rakétát gyorsító két szélső rakéta az előzetes elvárásoknak megfelelően szinkronban és halál-pontosan tért vissza a landolási platformokra, remélem, egy életre a retinánkba égetve a jelenetet, amikor elhittük végre, hogy igenis, a jövő elkezdődött. (A középső rakétából idő előtt kifogyott az üzemanyag, így annak a landolása sikertelen volt, de ez tényleg csak egy apróság a teljes projekt sikerével szemben).
Persze az egész jelenetsor jelentőségét még így is sikerült fokozni a milliónyi apró pop-kulturális utalással, kezdve a felszállás alatt (meg a lenti videóban is) elhangzó Bowie „Life on Mars” dalától a műszerfalon olvasható üzenetig: „Ne ess pánikba”. Kalapemelés Douglas Adams előtt.
Csak tudnám, a törölközőt hová tették.
A Szub-Éta Detekt-O-Méter és a kéziratok mellett egy Elektronikus Kar hevert: rövid, zömök, fekete rúd, sima és fénytelen, az egyik végén lapos kapcsoló és mutatók. A táskában még egy készülék volt ezeken kívül, mely leginkább nagyobbacska elektronikus kalkulátorra emlékeztetett. Vagy száz pici, lapos nyomógombja volt, meg egy 2×2 hüvelykes képernyője. Milliónyi „oldal” bármelyikét lehetett egyetlen szempillantás alatt megjelentetni rajta. Bolondítóan bonyolult készülék volt; ez volt az egyik oka annak, hogy kellemesen kézhez álló műanyag dobozára a következő szavakat nyomtatták barátian nagy betűkkel: NE ESS PÁNIKBA! A másik ok az volt, hogy ez a készülék volt az a bizonyos könyv, mely a legfigyelemreméltóbb, ami csak napvilágot látott a Kisgöncöl óriási kiadóhivatalainak gondozásában – a GALAXIS Útikalauz stopposoknak. És természetesen azért adták ki mikro-szub-mezon elektronikus eszköz alakjában, mert ha a szokásos könyv alakban adták volna ki, akkor a csillagközi stopposnak néhány kényelmetlenül nagy épületet kellene magával cipelnie. Ford zsákjában a felsoroltakon kívül párgolyóstoll, egy jegyzettömb és egy nagyobbfajta fürdőlepedő volt. Douglas Adams: Galaxis Útikalauz Stopposoknak (részlet)
Hogy hogyan tovább? – kérdésre persze Musk-nak már megvannak a válaszai.
Egyrészt a Tesla eladásain biztos lendíteni fog a Mars felé nagyjából 30 kmps (min. 19.9, max. 33.9, ez egy kicsit több, mint 100.000 km/h) sebességgel száguldó járgány. Talán akad majd egy kis pénz az autó technikai fejlesztésére is, mert – állítólag – ezen a téren még akadnak vele problémák.
Az űrhajók sorában a cél pedig a kurva nagy rakéta, és ez így szó szerint: BFR; big fucking rocket. A lenti kép közepén látható a Falcon Heavy, és jobb oldalon, minden eddigi rakéta fölé magasodva a BFR.
Persze, marad még egy halványan felderengő kérdés, hogy mit üzen mindez nekünk, egyszerű, hétvégétől hétvégéig fizetésért melózó embereknek?
Szerintem először is azt, hogy nézzünk már fel abból a retkes okos-telefonból, és vessünk végre egy újabb pillantást az égre. Ha nekünk már nem adatott meg, a kölykeinknek adjuk meg a lehetőséget, hogy olyasmit tanuljanak, ami megnyitja a számukra az utat bárhová, akár a Marsra vagy tovább.
Ezt nem bízhatjuk az elmaradott oktatásra, amiben a magoláson és múlt század ismeretén túl sok potenciál nincs. Nekünk, apáknak sok, rendkívül sok lehetőségünk van ezen kívül. A közös barkácsolásokhoz, közös programokhoz például sok lehetőséget kínálnak a Kínából fillérekért megrendelhető kütyük (például itt Banggood / DIY).
A kölyköknek igenis szükségük van valakire, aki elmagyarázza nekik, hogy ki volt „csákjéger”, ki az a „maszk”, és miért hatalmas dolog az a meggypiros Tesla, amiből egy szkafanderes bábú könyököl ki lazán, miközben a háttérben, mögötte elsuhan a Föld vagy a Mars.
Kedves olvasóm! Ha már idáig eljutottál az olvasásban, talán joggal feltételezhetem, hogy nem volt teljesen érdektelen számodra ez a bejegyzés. Jaj, le ne ixelj még; nem pénzt akarok tarhálni.
Pusztán annyit kérek, hogy ha van olyan ismerősöd, akivel jót tudnál vitatkozni az itt leírtakról, vagy csak simán megosztanád vele, hogy mondjuk hadd üsse meg a guta, kérlek, ne késlekedj!
Persze, én szívesen írok az íróasztal-fióknak, és mazochizmusom odáig terjed, hogy fenntartsak egy alig látogatott oldalt, mert nincs jobb dolog, amire el tudnám fecsérelni az erre fordított időmet, de azért szívesen látnám, ha néha néhányan idekattintanának két tiktok shortvideo között. Köszönöm!
Továbbra is keresek megjelenési lehetőséget az írásaim számára. Ha esetleg van ötleted, ne késlekedj és osszd meg velem! Elérhetőségeim az Impresszumban találhatók.
A passport.blog jelenlegi egyetlen megjelenési lehetősége a Facebook. Ha értesülni szeretnél az új bejegyezésekről, kövesd a Bolyongó Facebook oldalt. Sajnos a Facebook valamilyen, előttem nem ismert okból nem engedi a blognak a „passport” nevet adni.
Eddigi bejegyzések a bolyongó.hu-n
Az összes bejegyzés ABC-be rendezett indexe itt található. A blog helyekhez köthető bejegyzései a google.maps térképen is megtalálhatók: A világ valódi csodái.
Bejegyzésmegtekintések száma: 146